Ako zadať prácu grafikovi?

Martin Kadlečík
14.4.2021 11:39:22
  • grafický dizajn
  • zadanie
  • brief

Potrebujete grafický návrh?

Máte už presnú predstavu o tom, ako by mala vaša výsledná grafika vyzerať? Alebo máte neurčité a nejasné predstavy? V článku opíšem na čo sa zamerať v prípade, že chcete zadať práce grafikovi.

Aká je vaša predstava?

Je dôležité, aby ste mali ucelenú predstavu, aby sme ju mohli, čo najlepšie naplniť. Čím viac sa o Vašej predstave dozvieme, tým lepšie môžeme vytvoriť finálny dizajn. V prípade, že máte len nejasný obraz o grafike, nevešajte hlavu, kreativitu nechajte na nás. Avšak, aby ste boli spokojní s výsledkom, potrebujeme od vás informácie. Preto existuje nevyhnutná pomôcka a sprievodca dizajnom a síce zadanie alebo brief.

Prosím odpovedzte na nasledovné body a otázky, ktoré grafikovi zaručene pomôžu vytvoriť dizajn, s ktorým budete spokojní.

  1. Pre dizajnéra je dôležité vedieť, akú emóciu má návrh vyvolávať. Aké kľúčové slová by mali váš dizajn charakterizovať? Retro, moderný, minimalistický, extravagantný, ženský, mužský, mladý, dospelý, zábavný, seriózny, súčasný… ?
  2. Aké prvky chcete použiť v dizajne? Logo, text, obrázok, fotografiu, geometrické tvary… ?
    • Prosím dodajte presné znenia textov, pretože grafik nie je copywriter, nekontroluje texty z hľadiska štylistiky a gramatiky.
    • Taktiež prosím dodajte špecifické fotografie, logá a iné grafické prvky a firemné smernice, ktorými disponujete.
    • Podklady pre grafické spracovanie šetria čas i peniaze, mali by byť dodané v kvalite pre tlač, čo v praxi znamená:
      • fotografie a obrázky v rozlišení 300 DPI,
      • farebnosť CMYK,
      • logá a iné grafiky dodané v krivkách (vektoroch) vo formáte ai, eps, pdf.
  3. Pošlite vzorové príklady dizajnov, ktoré sa vám páčia a taktiež, ktoré sa vám nepáčia aj, keby to boli návrhy vašej konkurencie.
  4. Napíšte prosím, čo si vyslovene neželáte, aby návrh obsahoval.

Cena grafického návrhu

Cena za návrh je 25€. V cene je zahrnuté jedinečné dielo vytvorené podľa požiadaviek a podkladov od vás. Po vytvorení návrhu dostanete do mailu náhľadové pdf a môžu nastať 4 situácie:

  1. V prípade spokojnosti ide návrh do tlače.
  2. V prípade ďalších layoutových úprav ako je zmena a veľkosť textu, loga a podobne, poskytujeme zmeny v návrhu zadarmo.
  3. V prípade, že s návrhom nebudete spokojný, môžete ho v tomto kroku odmietnuť a za návrh neplatíte. V prípade zmeny zadania alebo ďalších grafických úprav posielame na schválenie novú cenu (1h prác / 25€).


Príprava grafického návrhu je tvorivý proces a nie každý návrh musí zodpovedať vašim predstavám, aj keď formálne naplní vaše zadanie. Tomu rozumieme a nie je v našom úmysle, aby ste sa cítili viazaní. Našim cieľom je vaša spokojnosť.

Doba dodania

Do kedy potrebujete, aby bol návrh hotový? Vytvorenie grafiky z vášho zadania môže grafikovi trvať aj niekoľko hodín, zároveň je treba počítať dobu tlače a výroby a dokončovacie práce. Väčšinou vieme vyrobiť produkt po odovzdaní hotových dát od 1 do 3 pracovných dní. V prípade, že potrebujete expresnú tlač, prosím uveďte do objednávky požadovaný termín. Ak to bude možné, radi vyhovieme vašim časovým požiadavkám.

Typy písma

Chcete v grafike špecifické písmo? Ak je to platený typ písma, tak je potrebné zakúpiť jeho licenciu. V prípade, že nechcete daný font kúpiť, tak vám nájdeme alternatívu daného písma, ktorá bude zadarmo licencovaná. Odporúčame si vybrať typy písma od spoločnosti Google. Ak chcete vedieť viac o typografii a typoch písma prečítajte si náš článok: Základné typy písma. Ako si vybrať ten správny?

Technické aspekty a nastavenia

Technické aspekty sa líšia od produktu a vašich požiadaviek. Avšak pre potreby grafika je potrebné premyslieť nasledovné:

Rozmer - Uistite sa že ste vo formulári zadali správny rozmer. Zmena rozmeru po objednaní je možná, ale okrem zmeny ceny predlžuje aj čas prípravy grafického návrhu. Taktiež sa tu rozlišuje či daný produkt pôjde do maloformátovej alebo veľkoformátovej tlače.

Materiál - našu ponuku materiálov môžete nájsť v rámci každého produktu v galérii. Je tu však možnosť tlače na vlastný/vami dodaný materiál. Viac o tlači na vlastný materiál sa dozviete v našom článku: Chcete tlačiť na vlastný materiál?

Tlač - Pri výbere spôsobu tlače je potrebné určiť či sa jedná o jednostrannú alebo obojstrannú tlač. Taktiež je potrebné dať vedieť grafikovi či bude grafika zasahovať až po okraj alebo nie.

Orez - Orezanie na jednotlivé kusy. Aký tvar by mala mať orezová krivka? Chcete špeciálnu orezovú krivku? Alebo štandardne presne na rozmer.

Predrez - Predrezanie samolepky na hárku alebo rolke. Predrez sa využíva pri samolepkách a samolepiacich fóliách, kde sa vrchná časť samolepky nareže, ale spodná ochranná fólia ostane neprerezaná. Výslednú samolepku je tak možné ľahko oddeliť od ochrannej vrstvy. Predrezať samolepku je možné do akéhokoľvek tvaru. Predrezovú krivku je potrebné dodať ako vektorovú linku na samostatnej strane v PDF dokumente v 100% čiernej farbe. Ak si neviete rady, aj toto vám u nás pripraví grafik podľa zadania.

ako vyzera predrez

Špeciálne efekty

Tlač bielou farbou

Kedy sa používa tlač bielou?

Pri tlači na farebný alebo transparentný materiál je vhodné podložiť tlač bielou farbou pre zachovanie farebnosti grafiky. Tlač bielou je možné aj samostatne, tu je ale potrebné použiť 300% bielej farby aby bola dostatočne krycia.

Tlačiť len bielou farbou je veľmi efektné.

Časti grafiky, ktoré budú tlačené bielou je potrebné vopred špecifikovať. Tlač bielou sa následne pripraví na samostatnú stranu v pdf dokumente.

Parciálny UV lak

Tlač parciálnym lakom je taktiež potrebné špecifikovať v návrhu. Lak je najlepšie vidieť na tmavom podklade. Najčastejšie sa používa na zvýraznenie loga, alebo hlavných prvkov grafiky. Vo finálnom návrhu bude vytvorený na samostatnej strane v pdf dokumente v 100% čiernej farbe.

Lom

Skladanie letákov a iných tlačovín je potrebné definovať pred tvorbou grafického návrhu. Následne sa definuje bezpečná zóna pre text a dôležité časti v grafike. Bezpečná zóna predstavuje okrajovú časť grafického návrhu, (vizitky, plagátu, letáku a pod.) v ktorej by sa nemali nachádzať žiadne obrázky, text ani iné časti grafiky, ktoré nechcete, aby boli zrezané.

Lom (Bigovanie) môže byť rôzny. Od klasického preloženého, cez z-sklad až po dvojitý paralelný.

typy skladania letáku

Tlač striebornou farbou

Tlač prémiovou striebornou farbou je veľmi efektné v prípade, že ju použijeme ako väčšiu plochu, ktorá bude slúžiť ako podklad pod tlač cmykom.
Strieborná farba nie je vhodná na texty, pretože výsledný efekt striebornej farby nie je dostatočne zreteľný. Pri tlači nanesieme striebornú farbu a potom nanesieme farby CMYK podľa toho akú farbu si želáte. Vo výsledku tak vznikne metalická zlatá, strieborná, alebo iná farba.

Prosím špecifikujte, ktoré časti grafiky chcete, aby boli tlačené striebornou.

Pozor: čím tmavšia farba/väčší nános farby, tým je náchylnejší výtlačok na zošúchanie farby.

Studená razba

Studená razba, alebo razba za studena, predstavuje prenesenie metalickej a efektnej fólie na tlačovinu. V grafickom návrhu je potrebné špecifikovať, ktoré časti grafiky chcete, aby boli orazené fóliou.

Studená razba, resp. Efektové fólie sa najčastejšie používajú na tlač vizitiek, svadobných pozvánok a oznámení.

Na čo dávať pozor?

Je možné týmto spôsobom aj oraziť fóliou písmená či text. Pri príliš malých písmenách môže dôjsť k spojeniu fólie.

Personalizácia

Čo je personalizácia?

Personalizácia obohacuje každý návrh o variabilné dáta. Personalizovať je možné text, číslovanie alebo obrázok. V praxi sa využíva číslovanie pri súťažiach s unikátnymi číslami, stieracími losmi, alebo EAN kódmi. Variabilný text sa najčastejšie využíva pri menovkách.
V prípade obrázkov alebo špeciálnych kódov (QR a iné) je potrebné, aby mal každý obrázok iný názov a potom tie názvy zoradiť do nového stĺpca v excel tabuľke. Dôležité je, aby názvy obrázkových súborov boli identické s názvami v tabuľke, inak nedôjde k správnemu spárovaniu. Ako pripraviť zoznam?

Prosím dodajte zoznam unikátnych čísiel alebo mien a textu v rámci excelovej tabuľky. Dáta je potrebné usporiadať následovne: Čo stĺpec to premenná (popripade riadok, pokiaľ by vychádzala na viac riadkov).

Ako pripravit zoznam na personalizaciu

Oblé rožky

Prosím špecifikujte rádius zaoblenia, a ktoré rožky chcete zaobliť, či všetky, alebo len niektoré.
Čo sa týka rádiusu zaoblenia tak ponúkame radius 3,5 a 10. V prípade iného zaoblenia sa jedná o tvarový výrez, ktorý je potrebné pripraviť ako krivku na samostatnú stranu v pdf dokumente. Cenu počítame dodatočne a posielame na schválenie, pred začatím výroby.

V prípade, že si s grafickým návrhom neviete rady, neváhajte sa na nás obrátiť mailom na martina@typocon.sk, telefonicky +421905259903, prípadne tu na chat. V prípade, že chcete použiť naše služby grafika, môžete v nasledujúcom linku vytvoriť zadanie grafikovy

ZADANIE grafikovi

Poradenstvo poskytujeme zadarmo a radi vás naučíme ako návrh pripraviť tak aby bol vhodný do tlače. Ak na to nemáte čas, prípadne vhodný softvér využite možnosť služby grafika, ktorú nájdete vo formulári v časti "Grafika".

Volba grafika vo formulári

Návody

V prípade, že by ste chceli sami vytvoriť dáta pre použitie rozličných špeciálnych efektov, ponúkame vám návody na stiahnutie:

Typocon vás ľúbi!

A preto s vami radi zdieľame všetky užitočné informácie o tlači. Tvoríme pre vás články, video návody, personalizované ponuky produktov … to všetko zadarmo!

Martin Kadlečík

Teším sa z práce v Typocone už skoro 3 roky. Vyštudoval som marketing na Fakulte managementu Univerzity Komenského v Bratislave. Mám na zodpovednosti FB a social. Baví ma moja rodina, priatelia a hudba.