• Obchod
  • /
  • Blog
  • /
  • Potrebujete logo? Ešte pred výrobou si ujasnite toto

Potrebujete logo? Ešte pred výrobou si ujasnite toto

Martin Kadlečík
7.12.2020 14:07:37
  • výroba loga
  • dizajn
  • brief
  • zadanie

Výroba loga je investícia pre vašu spoločnosť. Vaše logo vás bude reprezentovať deň čo deň minimálne dekádu. Ponúkam niekoľko bodov na zamyslenie ešte pred tým než oslovíte grafika, ktoré mu zaručene pomôžu vytvoriť logo s ktorým budete spokojný.

Opíšte vašu spoločnosť

Rôzne hodnoty značky sa premietajú aj do rôznych štýlov dizajnu. Definovanie hodnôt na ktorých je založená vaša spoločnosť môže výrazným spôsobom ovplyvniť, ktorým smerom sa bude navrhovanie uberať. Napríklad logo môže byť moderné vs vintage, zábavné vs sofistikované alebo môžeme pôsobiť mlado alebo dospelo. Dizajnéri môžu tieto hodnoty vizuálne vykresliť pomocou dizajnových prvkov. Všimnite si výrazný rozdiel medzi zábavným logom a sofistikovaným logom.

Tip: Skúste na pár riadkov zhrnúť históriu, hodnoty a charakter vašej spoločnosti.

Napríklad:
“Spoločnosť xyz” je značka luxusného dizajnu a životného štýlu pre milovníkov psov. Spoločnosť, ktorá bola založená v roku 2010 sa rozrástla a je na hľadáčiku majiteľov psíkov, ktorí chcú investovať do vysoko kvalitného oblečenia, nábytku a rozličného tovaru pre psíky.

Opíšte súčasnú problematiku

Aj keď je ľahké (a často zábavné) preniknúť do vizuálnych aspektov stručného návrhu loga, vždy je lepšie začať s dôvodom prečo potrebujete logo. Pomenovať základné informácie o vás a vašom podnikaní sú kľúčovými pri tvorbe loga a firemnej identity. Grafickí dizajnéri nie sú iba operátormi počítačových softvérov. Rozumejú ľuďom, produktom, odvetviam a aby mohli zvoliť správne riešenia, potrebujú vedieť o vašej spoločnosti čo najviac. Dané súvislosti a kontext spoločnosti pomáhajú dizajnérom sa lepšie priblížiť a dizajnovo zjednotiť s hodnotami spoločnosti.

Prečo potrebujete logo?

Napríklad:
“Spoločnosť xyz” potrebuje nové logo a ostatné prvky firemnej identity na spustenie nového internetového obchodu. Okrem aplikácií loga na webe a vo svete digitálu je potrebné zohľadniť jeho použitie pri laserovom gravírovaní na drevo a kov. Taktiež spoločnosť potrebuje verzie loga, ktoré budú použité v sociálnych médiách.

Popíšte cieľové skupiny − kto si kupuje váš produkt/službu?

Skúsení dizajnér vie, ako pripraviť návrh tak aby zacielil na konkrétnu skupinu ľudí, alebo odvetvie. Pri cieľových skupinách je dobré ísť na hĺbku do podrobností. Aký majú zákazníci životný štýl, aké nákupné správanie u nich prevláda? Oboznámte dizajnéra s výrobnými procesmi vašej spoločnosti. S akými materiálmi pracujete pri výrobe vašich produktov?

Prispôsobte dizajnové riešenia konkrétnemu publiku pre maximálnu efektivitu

Napríklad:
Primárnym publikom sú 30 až 50 roční milovníci psov na Slovensku, ktorí sú ochotní investovať do vysoko kvalitných produktov zameraných na dizajn pre svojich miláčikov. Títo fanúšikovia sú technicky zdatní a zaoberajú sa trendmi v oblasti oblečenia a interiérového dizajnu. Stále hľadajú najnovšie a najlepšie riešenia. Cieľové publikum je rozdelené na 60% žien a 40% mužov.

Načrtnite hlavné komunikačné ciele

Aké sú vaše ciele a priority komunikácie?

Napríklad:
Všetky dodané riešenia loga by mali prezentovať spoločnosť v najlepšom svetle, ako špičkovú voľbu pre milovníkov zvierat. Mali by reprezentovať zodpovednú voľbu a záväzok, ktorý ako spoločnosť máme k zvieratám a životnému prostrediu. Logo by malo komunikovať oddanosť kvalite a remeslu. Zároveň by logo malo pôsobiť luxusne. Všetka komunikácia s cieľovými skupinami musí prezentovať spoločnosť ako prístupnú a čestnú.

Posúďte konkurenčné prostredie

Zistite, akým spôsobom komunikuje konkurencia a aký majú štýl loga a ako pôsobí na zákazníkov. Poznaním svojej konkurencie zistíte čo funguje a čomu sa naopak treba vyvarovať. Hľadajte ich konkurenčné výhody a snažte sa odlíšiť prípadne ponúknuť pridanú hodnotu pre zákazníkov.

Napríklad:
Medzi lokálnu konkurenciu patrí... Medzi globálnych konkurentov patria... Spoločnosť nepriamo konkuruje značkám s príbuzným tovarom...

Uveďte slogan svojej spoločnosti (ak je to potrebné)

Slogan je fráza, ktorá komunikuje dodatočné informácie o vašom produkte, službe alebo značke. Na jednej strane môže slogan jednoducho opísať vašu ponuku, alebo môže navodiť pozitívnu emóciu asociovanú s vašou značkou. Napríklad „Výroba sýtených nápojov“ alebo „Ak ju miluješ, nie je čo riešiť“.

  • Dôležité je mať jasný dôvod prečo mať slogan zahrnutý v logu, pokiaľ nemáte jasný dôvod, nepoužívajte ho.
  • Váš slogan by mal označiť váš hlavný rozlišujúci prvok. Či už je to charakter vašej značky alebo vaša ponuka produktov / služieb.
  • Krátky slogan = dobrý slogan.

Urobte si predstavu o typoch loga

V skratke čo je logo:

Termín “logo” definuje akýkoľvek jedinečný znak, ktorý spoločnosť navrhla na svoje vizuálne znázornenie a reprezentovanie. Cieľom loga je odlíšiť produkt alebo službu od konkurencie.

Existujú dve hlavné kategórie dizajnu loga:

  1. Logá, ktoré pozostávajú iba z písma − označujúce názov alebo iniciály spoločnosti.
  2. Logá obsahujúce text aj symbol.

V rámci spomenutých dvoch kategórií existuje ešte päť hlavných typov značky:
  1. Textové
  2. Obrázkové
  3. Kombinované
  4. Emblémy
  5. Maskoti

Textové logo

Textové logo je založené na písme a je zamerané na názov firmy. Napríklad Visa a Coca-Cola. Takéto logá fungujú naozaj dobre, ak má spoločnosť stručné a zreteľné meno.

Textové logá zahŕňajú aj monogramové logá. Monogram sa skladá z niekoľkých písmen, zvyčajne iniciálok spoločnosti. Napríklad pre spoločnosti s dlhým názvom je monogramové logo veľmi efektívnym riešením. Základom je aby bolo logo jednoduché.

Obrázkové logo

Obrázkové logo je ikonou alebo grafickou reprezentáciou spoločnosti. Je to pravdepodobne prvý obraz, ktorý si predstavíme pod pojmom logo danej spoločnosti. Príkladmi sú ikonické logá Apple či Twitteru. Logá každej z týchto spoločností sú také známe, že samotný obrázok je okamžite rozpoznateľný a vieme hneď o koho ide.

Kombinované logo

Kombinované logo pozostáva z kombinácie vyššie uvedených typov loga (slovného alebo monogramového loga s obrázkovým logom, alebo maskotovým logom). Prvky loga, obrázok a text, je možné rozložiť vedľa seba, naskladať na seba alebo spojiť dohromady a vytvoriť tak jednotnú grafiku. Niektoré známe logá kombinovaných značiek sú:

Logo emblém

Emblémové logo sa skladá z písma vo vnútri symbolu alebo ikony. Častými prvkami takéhoto loga sú napríklad na odznaky, pečate a vence. Tieto logá pôsobia tradičným, niekedy vintage vzhľadom, a aj preto sú často výberom mnohých škôl, organizácií alebo vládnych agentúr. Z dôvodu veľkého detailu a prepojenosti názvu a symbolu, môžu byť menej univerzálne, ako vyššie uvedené typy log. Treba dávať pozor, na škálovanie daného loga, niektoré detaily emblému nebudú zreteľné na malých objektoch.

Maskoti

Logá maskotov zahŕňajú ilustrovaný znak postavičky, ktorá reprezentuje vašu spoločnosť alebo produkt. Logo maskota je často farebné, niekedy kreslené a väčšinou by malo vzbudzovať pozitívny dojem. Primárnym účelom maskota je posilniť identitu vašej spoločnosti a vybudovať jej žiadanú reputáciu − základné zložky úspechu každého podnikania. Dobrý maskot vdýchne vašej značke život. Mať v rámci loga maskota je skvelý spôsob, ako si vytvoriť vlastného hovorcu či zástupcu a reprezentanta značky, prostredníctvom ktorého komunikujete svoje ciele cieľovému publiku.

Populárne farby loga

Červená

Je jednou z najobľúbenejších farieb používaných na dizajn loga. Červená farba je všestranná aj priťahujúca pohľad. Používa sa v potravinárskom a zábavnom priemysle. Farebné kombinácie: žltá, biela, čierna, modrá, zelená.

Významy farby: láska, vášeň ale zároveň hnev a moc (závisí od krajiny, na čo treba dávať pozor).

Oranžová

Ľahko upúta pozornosť často vnímaná, ako pozitívna a zábavná spojená s teplom, radosťou a slnečným žiarením. Používa sa vo fitness, technickom a športovom priemysle. Farba je považovaná ako energická a dynamická farba. Farebné kombinácie: fialová, tyrkysová, žltá, čierna, biela.

Ružová

Príjemná, jemná a hravá mladistvá farba, ktorá sa nachádza v kozmetickom priemysle a taktiež hračkárskom priemysle. Farebné kombinácie: mätová zelená, modrá, sivá, biela.

Modrá

Farba ktorá pôsobí upokojujúco, dôveryhodne. S modrou farbou sa asociuje bezpečnosť a lojalita. Používaná vo finančnom, sociálnom a zdravotnom odvetví.

Farebné kombinácie: oranžová, červená, žltá ružová biela

Zelená

Farba je úzko prepojená s životným prostredím, ideálna pre ekologické a wellness odvetvím. Farba je asociovaná s rastom, mierom a zdravím.

Farebné kombinácie: hnedá, žltá, oranžová, biela.

Žltá

Jasná veselá farba, ktorá sa často vyskytuje v odvetviach fastfood-och a v doprave (alebo v cestovaní). Podobne ako oranžová je asociovaná so slnkom, novými príležitosťami a šťastím. Farebné kombinácie: oranžová, červená, modrá, čierna.

Čierna

Odvážna a univerzálna, reprezentuje dôstojnosť, sofistikovanosť, eleganciu. Používa sa v móde a médiách. Hodí sa k mnohým farbám, ale hlavne s žltou modrou zelenou oranžovou bielou. Väčšina spoločností by mala mať čiernu verziu svojho loga.

Zlatá a strieborná

Zlatá reprezentuje bohatstvo a jedinečnosť, často sa spája s peniazmi a silou. Farebné kombinácie: biela, čierna, krémová.

Strieborná reprezentuje futuristický moderný, elegantný vzhľad. Používa sa pri rekreačnom a automobilovom priemysle. Dobre sa kombinuje s čiernou farbou.

Tipy a triky

na záver ponúkam niekoľko bodov ako otestovať logo:

  • Simulujte použitie loga.  Použitím makiet (mockupo-ov) sa dozviete, ako bude logo vyzerať v praxi. Pýtajte sa otázku: Je logo vhodné na ten a ten objekt? Majte na pamäti, že v jednoduchosti je krása. Veľký detail nie je vidno na malých objektoch. Je ľahké sa príliš zamerať na dizajn a nevidieť celkový obraz. Pomocou makiet uvidíte, že miesto použitia loga a jeho aplikácia diktujú smer návrhu loga. Bude logo použité na oblečení, ako ikona aplikácie alebo na kamióne?
  • Reverzné vyhľadávanie obrázkov Google: Tento krok je potrebné uskutočniť ešte pred registráciou značky. Nahratím finálneho návrhu loga do služby Google images, spätne overíte či je váš návrh originálny. Tento spôsob odhalí podobné logá. Metódou zistíte, či návrh loga nebol prevzatý odinakiaľ, a či sa nepribližuje príliš k niečomu čo už bolo raz vyrobené.
  • Registrácia loga (značky): Registráciu značiek vám sprostredkujú rôzne služby, avšak je dobré si urobiť obraz čo všetko registrácia zahŕňa. Odporúčam prečítať si:
  • Zrkadlový obraz.
    Vytvorte zrkadlový obraz svojho loga - prevráťte ho na vodorovnej osi. Pozerajte sa na písomné logo nielen z klasickej perspektívy. Zrkadlovým obrazom obalamutíte váš mozog a prestane vnímať logo ako slovo, ale ako tvar. Takže môžete zistiť problémy v dizajne. Je rozpoznateľné a čitateľné?
  • Rozmazať logo. Niečo podobné ako metóda zrkadlového obrazu. Touto metódou vyskúšame, či je možné logo rozpoznať aj keď nie je stopercentne čitateľné alebo ostré. Vďaka rozmazaniu obrázkového loga alebo textu začnete vidieť nové problémy s logom. Simuluje sa problematiky, ktoré sa vyskytujú v každodennom živote, napríklad zlý zrak, zahmlené okná atď.. Nezameriavame sa tu na miesta v dizajne s množstvom farieb alebo hĺbkou, ale skôr sa zamerajte na celkovú vyváženosť loga.
  • Nepoužívajte raster, používajte vektorové tvary na tvorbu vášho loga.
  • Zmenšite logo. Vidíte zreteľne svoje logo, aj keď je malé? Otestujete to jednoducho zmenšením. Bod nadväzuje na samotnú aplikáciu loga. Kde bude logo používané? Na šiltovke alebo na kamióne?

Typocon vás ľúbi!

A preto s vami radi zdieľame všetky užitočné informácie o tlači. Tvoríme pre vás články, video návody, personalizované ponuky produktov … to všetko zadarmo!

Martin Kadlečík

Už skoro 3 roky sa teším z práce v Typocone. Vyštudoval som marketing na Fakulte managementu Univerzity Komenského v Bratislave. Mám na zodpovednosti FB a social. Baví ma moja rodina, priatelia a hudba.