• Obchod
  • /
  • Blog
  • /
  • Tlač plagátov A1, A2 a A3 je hračka. Poradíme vám, ako mať skvelé výstupy

Tlač plagátov A1, A2 a A3 je hračka. Poradíme vám, ako mať skvelé výstupy

Martin Kadlečík
24.6.2019 11:25:02
  • tlač plagátov
  • rozmer A1, A2 & A3

V nasledujúcom článku priblížim osvedčené postupy, ktoré vám pomôžu pri tvorbe plagátov.

Aký softvér používať?

Je dôležité, v akom počítačovom programe začnete tvoriť plagát. Odporúčam používať softvér, ako napríklad Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, Adobe Indesign, Quark Xpress, CorelDRAW, Affinity Designer alebo Affinity Photo. Neodporúčam vytvárať plagát v kancelárskych programoch (Microsoft Word, PowerPoint)

Rozmer plagátu a DPI

Ak sú v plagáte použité rastrové obrázky, pri veľkoformátovej tlači (napríklad A1) by mali mať obrázky minimálne rozlíšenie 72 dpi pri rozmere 1:1. Ak sú v obrázkoch použité malé texty, je lepšie zvoliť vyššie dpi, ale viac ako 120-150 dpi nemá zmysel vzhľadom na tlačové rozlíšenie veľkoformátových digitálnych tlačiarní.

Pri maloformátovej tlači (A3 a menšie) by mali mať rastrové obrázky minimálne rozlíšenie 300 dpi. U nás na maloformáte tlačíme na 800 dpi.

Farebné modely – CMYK, RGB


CMYK – odvodená z názvov farieb:
cyan (azúrová), magenta (purpurová), yellow (žltá) a key-black (kľúčová-čierna).

RGB – odvodená z názvov farieb:
red (červená), green (zelená), blue (modrá).

Aby bola pri rôznych technológiách (ofset, digitálny maloformát, veľkoformát) zachovaná čo najväčšia farebná zhoda, je lepšie zvoliť pri príprave dokumentu CMYK.

Ak je tlačiareň správne farebne nakalibrovaná, rozdiel farebnosti tlače by mal byť pri CMYK dátach a RGB dátach minimálny.

Odporúčam preventívne zvoliť CMYK, predídete tým možným komplikáciám.

Raster vs. vektor

Vektorové obrázky sa najčastejšie používajú pri tvorbe loga a ilustrácií. Vektorovú grafiku je možné zväčšiť a zmenšiť bez straty kvality. Takáto grafika je vytvorená z geometrických tvarov, jej časti sú založené na matematických rovniciach.

Typ súborov: Adobe Illustrator: .ai, .ait, .art; Corel Draw: .cdr, .cdrw, .cdt; Corel: .pat; Digital Line Graph: .dlg, .do,

vektor

Rastrové obrázky sú fotografie, ktoré môžeme dostať ako výstup z digitálneho fotoaparátu alebo naskenovaním predlohy na skeneri. Problémom pri rastrových obrázkoch je, že ak ich chcete zväčšiť, tak sa daný objekt rozmaže (vzniknú nežiadúce pixelové artefakty). Typ súboru: .jpg, .gif, .png, .tiff alebo .tif.

Raster

Tip: na nasledovnej stránke si môžete kúpiť vektorové aj rastrové grafiky
https://graphicriver.net/.

Orezové značky a spadávka

Orezové značky – Vďaka orezovým značkám sa plagát oreže na presne požadovaný formát A1, A2 alebo A3. Spadávka/bleed – Ak plánujete mať grafiku až po okraj plagátu, mala by presahovať 3 mm za hranice požadovaného rozmeru plagátu (A1, A2, A3). Vďaka spadávke sa pri orezávaní predíde bielym pásikom na okraji plagátu spôsobených nepresnosťou orezu.

Príklad: V prípade, že si zvolíte grafiku až po okraj plagátu, je potrebné dáta pripraviť so spadávkou.
Veľkosť dokumentu si zvolíte takú, aký chcete mať výsledný formát. Grafiku potom pripravíte tak, že bude presahovať okraj dokumentu o 3 mm. Text a dôležité elementy plagátu umiestnite vo vnútri bezpečnej zóny aspoň 5 mm-10 mm od okraja plagátu (finálneho orezu).
Pri exporte nezabudnite nastaviť spadávku a orezové značky. Ak by ste pri exporte nechali spadávku 0 mm, tak sa grafika v PDF oreže na hranu dokumentu a nebolo by z čoho rezať.

Čomu sa vyhnúť: Pasovacie značky a farebné škály nechajte vypnuté. V súčasnej dobe už nemajú zmysel, skôr môžu spôsobiť problémy pri ďalšom spracovaní.

Font ako súčasť grafiky

V prípade personalizácie plagátu, alebo ak predvídate ďalšiu manipuláciu a úpravy textov, je potrebné priložiť použité fonty k dátovým súborom.

Treba však brať do úvahy, že pri grafike vyexportovanej do PDF sú možnosti editácie dosť obmedzené a ak ide o väčšie zmeny je potrebné dodať dokument z programu, v ktorom bol plagát vytvorený aj so všetkými použitými fontami a obrázkami.

Dizajn plagátu

Na záver ponúkam niekoľko inšpiratívnych trendov grafík plagátov na rok 2019, medzi ktoré patria: 3D grafiky, realizmus + flat dizajn, minimal a výrazné farby, fľaky, skeče, farebné škvrny a otvorené kompozície a iné.

Typocon vás ľúbi!

A preto s vami radi zdieľame všetky užitočné informácie o tlači. Tvoríme pre vás články, video návody, personalizované ponuky produktov … to všetko zadarmo!

Martin Kadlečík

Teším sa z práce v Typocone už skoro 3 roky. Vyštudoval som marketing na Fakulte managementu Univerzity Komenského v Bratislave. Mám na zodpovednosti FB a social. Baví ma moja rodina, priatelia a hudba.

Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Typocon, s.r.o, IČO 17322057, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií