Používame cookies. Viac informácií.
×
  • Obchod
  • /
  • Blog
  • /
  • Katalóg, ktorý budú zákazníci milovať: stavte na dizajn a kvalitu

Katalóg, ktorý budú zákazníci milovať: stavte na dizajn a kvalitu

Ivan Ledenyi
9.6.2020 9:38:18
  • katalog

Vytvoriť štýlový a nezabudnuteľný katalóg je práca na niekoľko týždňov. Veľké firmy na to zvyknú vyčleniť samostatné oddelenie. Menšie firmy naopak zvyknú jeho význam a dôležitosť podceňovať. Kvôli časovej a finančnej náročnosti sa často krát do výroby katalógu ani nepúšťajú. Ak aj prekonajú prvé prekážky, prichádza tá najťažšia. Na tvorbu katalógu treba kreatívcov, grafikov, fotografov, tvorcov obsahu a niekoho kto má čas to celé organizovať.

Bez ohľadu na to, či sa rozhodnete vyrobiť si katalóg sami, alebo oslovíte agentúru, je dobré vedieť ako sa katalóg tvorí. V článku sa zameriam na postup tvorby, tipy a chyby, ktorých je potrebné sa vyvarovať.

Firemný katalóg produktov je nekonečným zdrojom inšpirácie. Treba sa preto vyvarovať generickým a nudným konceptom. Moderné katalógy sú hravé, obsahujú hravé fotografie, majú modernú a vkusnú grafiku. Dôležitý je aj pútavý obsah, vďaka ktorému sa oči len tak ľahko neodtrhnú. Všetci poznáme ten pocit na túre, keď sa rozhodneme dôjsť po poslednú zákrutu a za ňou je ďalšia ešte lákavejšia. Rovnako to platí o stranách katalógu, ktoré pobádajú otočiť na ďalšiu stranu.

Obsah katalógu

Katalógy majú svoju štruktúru na ktorú sme zvyknutí.

1. Obálka - Titulná a zadná strana na obálke
Katalóg je reklamný nástroj a preto by mal upútať na prvý pohľad. Na obálku často vyberáme tú najkrajšiu a najvýstižnejšiu fotografiu. Zákazník si to uvedomuje a ak ho obálka nezaujme, často katalóg ani neotvorí.

2. Úvodné slovo
Úvodné strany katalógu sú venované slovu majiteľa. Text by mal byť bez zbytočných klišé a mal by reflektovať stav a firemnú víziu do budúcnosti. Vaše produkty sú na trhu z dôvodu, že klientom uľahčujú život, alebo dokonca riešia ekologické problémy. Využite tento priestor na to aby ste si vybudovali dôveru.

3. Kategorizovaný obsah
Zoznam produktov je dôležité rozdeliť do spoločných sekcií, tak aby prípadne hľadanie produktu bolo čo najlogickejšie. Ak už máte vybudovaný eshop, je dobré rešpektovať zvolenú štruktúru aj v katalógu.

4. Ponuka produktov
Jednotlivé strany s fotografiami, informáciami a cenami produktov. V prípade veľkého množstva produktov, prispôsobujeme aj samotný dizajn. Skladový katalóg kladie dôraz na informácie, ktoré zobrazuje prakticky v tabuľkách. Fotografiám sa necháva len menší priestor. V prípade prezentačného katalógu sú ústredným prvkom fotografie do ktorých vkladáme len minimálne množstvo informácií.

5. Záverečné slovo
Do záverečného slova patrí krátke zhodnotenie a poďakovanie svojim klientom a kolegom. Pridať môžeme aj víziu na nasledujúce obdobie.

6. Podmienky a doplnkové služby
Kompletný zoznam podmienok, ale aj výhod uvádzame na záver. Podmienky, ktoré sú vytlačené a platia na celé obdobie sú zárukou stálosti a kvality. Do zoznamu môžete zaradiť napríklad

  • Dodanie a dopravu
  • Montáž a inštaláciu
  • Možnosti platby
  • Podmienky vrátenie tovaru
  • Garanciu
  • Špeciálne požiadavky
  • Špeciálna ponuku

Tvorba katalógu

Tvorba katalógu sa skladá z niekoľkých fáz. Tie sa budú časovo prelínať, ale čím viac postupujete systematicky, tým rýchlejšia a lacnejšia je výroba. Ako prvé je potrebné pripraviť zoznam produktov a jednotlivých položiek. Produkty rozdelené do kategórií je následne potrebné nafotiť, alebo fotorealisticky vyrenderovať.

1. Zoznam produktov

Do excelu si pripravte kompletný zoznam produktov. Postupne k nim budete pridávať parametre, ktoré chcete obsiahnuť v katalógu. Zoznam by mal obsahovať nasledujúce položky.

  • Unikátny identifikátor – jedinečný nemenný kód produktu, ktorý sa nezmení ani pri zmene názvu.
  • Kategória - zatriedenie produktov do jednotlivých sekcií, prípadne podsekcií.
  • Názov produktu – Označenie pod ktorým produkt bežne predávame.
  • Cena – Cena za kus. V prípade, že vytvárame skladový katalóg tak štruktúra môže vyzerať inak.
  • Krátky popis – Stručný opis produktu
  • Názov obrázka – obrázok v ktorom bude produkt označený.
  • Url adresa – Webová stránka na ktorej daný produkt prezentujeme, alebo predávame. Url adresu môžete do katalógu vložiť pomocou QR kódov, ktoré si klient načíta mobilom.
Pripravený zoznam môžete v exceli jednoducho filtrovať a dopĺňať podľa potreby.

2. Fotografie

S prípravou moodových moderných fotografií sa určite obráťte na profesionálneho fotografa. Tieto fotografie môžete navyše využiť v online priestore na vašom webe a v online marketingu.

Tip 1: Viacero produktov môžete vhodne skombinovať do jednej fotografie a vytvoriť tak umelecké dielo. Týmto pravidlom sa riadi aj spoločnosť IKEA. Rôzne kusy nábytku spája do očarujúcich interíerov a len nenápadným spôsobom poukazuje na rôzne produkty a ich ceny. https://onlinecatalogue.ikea.com/sk/sk/IKEA_Catalogue

Tip 2: Spojte váš produkt s vecami, ktoré sú všeobecne príjemne a navodzujú príjemnú atmosféru. Najlepšie je napísať si zoznam toho čo vo vás vyvoláva príjemné pocity. Mohol by vyzerať napríklad takto.
Deka, zeleň v domácnosti, vankúše, deti, úsmev, smiech, podanie ruky, mačky a psy, chutné jedlo, koberec, príroda, les, more, hory...
Verím, že tému si nájde naozaj každý. Dôležité je nájsť spoločný element toho čo sa páči Vám a zároveň vašim zákazníkom.

Tip 3: Fotografie zhotovené vo fotoštúdiu budú mať podobný nádych a budu správne nasvetlené. Vyhnete sa tak tieňom, ktoré si navzájom odporujú a pôsobia neprirodzene. Následná úprava fotiek vo Photohope zároveň nezaberie toľko času.

3. Tvorba obálky

Na vytvorenie obálky potrebujeme vedieť akú väzbu chceme na katalóg použiť. Následne určíme formát a šírku chrbátika. Na tvorbu katalógov sa využívajú 3 typy väzieb.

  • Knižná šitá s tvrdými doskami (V8) – Najluxusnejšia, najtvrácnejšia a zároveň najdrahšia. Chrbátik by mal mať viac ako 5 mm, inak bude neprirodzene vypuklý.
  • Lepená PUR lepidlom (V 2) – Veľmi pevná knižná lepená väzba s mäkkou obálkou. Minimálna šírka chrbátika sú 2 mm. Maximálna 45 mm.
  • Špirálová väzba – Najlacnejší typ viazania katalógov do kovovej špirály. Špirálu máme na sklade v rôznych farebných kombináciách.
Pri výbere väzby treba zvážiť počet strán a hrúbku vybraného materiálu na vnútorné listy. Z toho sa výpočita šírka chrbátika. Na základe tohto údaju môžeme určiť, či je vhodné katalóg zošiť, zlepiť, alebo dať do špirály. Na výpočet šírky, sme pre vás pripravili kalkulačku priamo v našom formulári na objednávanie katalógov. Vyberte si počet strán, požadovaný papier, jeho gramáž a formulár Vám automaticky vypočíta šírku chrbátika.

kalkulacka na vypocet sirky chrbatika

Podľa typu väzby vypočítame celkový rozmer obálky. V nasledujúcom videu si môžete pozrieť príklad výpočtu pre obálku na tvrdú knižnú väzbu V8.



Na obrázkoch nižšie môžete vidieť rozdiel výpočtu rozmerov medzi obálkou V8 a V2. Pri špirálovej väzbe je rozmer obálky rovnaký ako formát vnútorných listov. V návrhu treba ale počítať s tým, že špirála bude zasahovať do grafiky cca 7 mm.

ako pripravit data na obalku V8
ako pripravit data na obalku V2

4. Tvorba dizajnu

Vytvoriť dizajn, ktorý nebude vyzerať ako hrubá kniha vyplnených krížoviek si vyžaduje prípravu. Venujte deň, dva hľadaniu katalógov na internete a prezeraniu katalógov, ktoré ste si nechali doma. Zapisujte si dôvody, čo sa vám na nich páči a prečo by ste ich otvorili znovu. So získanou predstavou sa pustite do prípravy grafických podkladov. Najpoužívanejší softvér na tvorbu katalógov, časopisov a brožúr je Adobe Indesign. Nižšie som spísal niekoľko pravidiel a odporúčaní, ktoré vám môžu pomôcť.
  • Nezabudnite na spadávku (bleed).
  • Rešpektujte bezpečnú zónu. Okraje a miesto kde je katalóg zviazaný by nemali obsahovať podstatné informácie.
  • V návrhu dodržujte rozloženie podľa pomocných čiar.
  • Prvky ako nadpisy, texty, tabuľky, oddelovacie a označovacie prvky, by mali mať jednotnú grafiku v celom katalógu.
  • Jednotlivé sekcie môžete farebne odlíšiť.
  • Logo je možné zakomponovať do obrázku.
  • Na odkazy na internetové stránky, využite qr kódy.
  • Nenútte zakazníka čítať a hladať viac ako potrebuje.
  • Používajte farby a tiene na vytvorenie hĺbky.
  • Používajte známe zábavné, alebo poučné frázy.
  • Fotka cez dve strany pôsobí velkolepejšie.

5. Vložte do katalógu príbeh

Jednou z možností ako strhnúť pozornosť klienta je rozprávanie príbehu. Môže sa jednať o vznik spoločnosti, alebo využívanej technológií. Príbehom v katalógu dáte vedieť zákazníkovi, že k produktu, ktorý ponúkate máte vytvorený vzťah a nejde vám len o obchod, ale o poskytnutie toho najlepšieho čo máte.

V Typocone sa zaoberáme tlačou a výrobou reklamy. Príbeh, ktorý by sme mohli vložiť do katalógu by mohol byť o tom ako vznikajú farby. Ako sa miešajú spolu s kovovými čiastočkami a ako získavajú náboj. Ako sa pri tlači prichytia na papier, ktorý ešte pred tým laser nabije opačným nábojom na miestach, ktoré si načíta z grafiky. Farby sa pod veľkým tlakom a teplom zapečú do štruktúr papiera a zmiešaním jednotlivých farieb vznikne výsledný obraz. Tento príbeh by sme mohli po kúskoch opisovať vo fotografiách a textoch na každej strane. Iný príbeh by mohol byť o histórií tlače.

Výroba katalógu

Po dokončení návrhu je potrebné vykonať tlačovú skúšku na viacero typov materiálov. To najhoršie čo sa môže stať je vytlačiť nádherne pripravený katalóg v nekvalitnej tlačiarni na nekvalitný papier.

Výber papiera

V Typocone si môžete vybrať tlač na viac ako 50 druhov papiera v rôznych odtieňoch a štruktúrach. Zvážte použitie recyklovaného papiera. Buďte ako a nezabudnite sa o tom zmieniť aj priamo v katalógu. Dajte najavo, že vám nie je ľahostajná ochrana planéty. Počet zákazníkov, ktorí si neželajú baliť produkty do plastov a zisťujú zloženie svojich produktov neustále rastie. Okrem ochrany prírody, budujete kontakt s rastúcou skupinou zákazníkov.

Tradične sa na katalógy používa lesklý natieraný papier v hrúbke okolo 130 g.

Papier je možné ochrániť tenkým polygrafickým laminom. Grafiku na obálke je možné zušľachtiť parciálnym lakom.

Tlač katalógov

Katalógy v menšom náklade tlačíme na HP Indigu 7900. Jedná sa o digitálny ofset, ktorý sa oproti tonerovým strojom kvalitou tlače vyrovná tradičnému ofsetu. Vyšší náklad, čo v prípade katalógov zväčša vo finále býva, tlačíme ofsetom. Cenu za ofsetovú tlač posielame obratom v rámci jedného pracovného dňa. Stačí napísať požiadavku na ofsetovú tlač.

Ofsetová tlač

V prípade testovania a tlače v menšom náklade využívame digitálny ofset a cenu si môžete zistiť kliknutím na nasledujúci odkaz.

Tlač katalógov

Hľadáte viac informácií?
Prezrite si dokumenty na stiahnutie alebo nám napíšte cez chat, zavolajte +421905259903, alebo napíšte na martina@typocon.sk

Typocon vás ľúbi!

A preto s vami radi zdieľame všetky užitočné informácie o tlači. Tvoríme pre vás články, video návody, personalizované ponuky produktov … to všetko zadarmo!

Ivan Ledenyi

Počas štúdia Hospodárskej Informatiky na Ekonomickej univerzite som pracoval ako dobrovoľník v nízkoprahovom zariadení pre deti a mládež na ulici. Po štúdiu som pôsobil na viacerých aj zahraničných IT projektoch. V súčasnosti som konateľ a tvorca portálu na tlač a výrobu reklamy Typocon.sk. Vo voľnom čase cestujem, windsurfujem, alebo sedím na motorke so svojou manželkou.